Під кінець 2020-го року (акурат до майбутніх свят) в асортименті компанії FR Skates з’явилося відразу дві моделі дитячих розсувних роликів: EZX і AXS, перша орієнтована на початківців, не має шнурівки, і забезпечена оригінальним пристроєм блокування коліс, а ось друга, на мій погляд, має добрі шанси отримати звання найкращих розсувних роликів 2020-2021. Інформації про AXS на офіційному сайті виробника поки немає, але в асортименті Роллерклубу вони вже з’явилися, тому є можливість вивчити їх наживо і максимально докладно.
Отже, модель AXS, дитячий розсувний хардбут:
Крім чорного, модель представлена в яскраво-рожевому та фіолетовому кольорах.
Смак, справа, звичайно, особиста, але мене з першого погляду привернув дизайн цих роликів, і наявність розвиненої вентиляції в шеллі. Дизайн миска черевика – агресивно піднятий “акулий ніс”, пластик передньої частини шелла AXS досить тонкий і гнучкий, можна навіть сказати м’який, із зовнішнього боку на мисці встановлений знімний слайдер, а з внутрішньої нанесені мітки розмірів – не найвдаліше місце, оскільки практично з перших днів катання воно виявляється здерте об асфальт. У задній, нерухомій частині, і на кафе, пластик товстіший і жорсткіший. По всій поверхні шелла розташовано багато великих отворів. Жодних світловідбивних елементів ролики не мають.
В AXS застосована знайома система фіксації з швидкою шнурівкою на зовнішніх петлях (не тиснуть на підйом на відміну від люверсів) з замочком, і 2 баклі (п’яткова з підкачуванням), система зміни розміру – мисок, що висувається на 4 положення.
Кнопка системи зміни розміру металева, розташована під п’ятою з внутрішньої сторони черевика, там з обох боків можна бачити гумові фіксуючі елементи антишоку:
Внутрішник, що виймається, має еластичний мисок, що розтягується:
Під нутриком лежить пластикова устілка, що “вирівнює” дно черевика, на якому є безліч виступаючих елементів:
Антишок є елементом з гумоподібного матеріалу:
Система зміни розміру змонтована у п’яті, під антишоком. Фіксатор її, як і кнопка, металевий. Там же можна бачити металевий задній кріпильний майданчик для рами. Передній кріпильний майданчик теж металевий, відштампований зі сталевого листа, одночасно кріпить до шелла рухомий мисок:
Каф незнімний, до шелла кріпиться сталевими заклепками-шарнірами, вперед згинається легко, задня верхня його крайка скошена для зменшення тиску на литковий м’яз:
В AXS передбачили приємну дрібницю – кишеньку, в яку можна ховати вільний хвіст швидкого шнурівки, він розташований спереду на язичку нутрика:
Верхня бакля виглядає несподівано простенько, виконана цілком із пластику, кріпиться до кафу заклепками (хоча в місцях кріплення передбачені поглиблення для квадратних гайок), а важіль має фіксатор (пластиковий зачіп) від випадкового відкривання:
Засувка верхньої баклі типу PULL (тягнути), і мабуть для того, щоб її було зручно підсмачувати пальцем, на ній є спеціальна виїмка (якраз під написом PULL), але через те, що засувка втоплена в каф, підчепити її не Дуже просто (особливо дорослому), і на такий випадок у неї на передньому краю зроблений виступ, “педалька”, позначена трьома точками. Якщо на цей край натиснути, то клямка “перетворюється” на кнопку типу PRESS (натиснути), і відкривається. Хвостик зубчастого ремінця із засувки назовні не стирчить, забирається під каф:
П’яткова бакля з підкачуванням, знімна (і стропи, і механізм), кріпиться до черевика гвинтами під хрестову викрутку. У гвинтів баклю, що кріплять, є корисна властивість: різьблення на них нарізане не до капелюшка, тому навіть будучи закрученими “до упору”, вони не затискають стропу баклі, вона вільно рухається і провертається під капелюшком гвинта, у свою чергу не намагаючись його послабити і відкрутити. З такою системою кріплення можливість втратити гвинт баклі в процесі катання зводиться до мінімуму. Дуже актуально для дитячих роликів, а головне просто.
Матеріал зовнішньої обшивки внутрішніка – стійка до стирання велика сітка, внутрішнє оздоблення – м’яке, добре ковзна, що зменшує ймовірність натирання і полегшує взування і знімання роликів. Набивання двошарове – зсередини з ногами контактує шар м’якої піни, типу губки, а із зовнішнього боку матеріал щільніше, типу спіненої гуми. Товщина набивки в різних точках вкладиша також відрізняється – в області стопи вона досить тонка, близько 3 мм, а над щиколотками і в області гомілки досягає 2 см, крім того, з внутрішньої сторони в області на щиколотках і ахілловому сухожиллі є м’які анатомічні виступи, які допомагають більш чітко фіксувати стопу і п’яту. Язичок продувається, щільний зовні, м’який зсередини:
Підошва внутрішніка (крім зони еластичного миска) виконана з пінного матеріалу завтовшки ~3мм, зовні нічим не проклеєна, для ходіння по підлозі не призначена, а ось антишокових властивостей роликам додасть. Крім цього у валянок вкладена пінна вентильована анатомічна антишокова устілка з супінатором (підтримує склепіння стопи, запобігає плоскостопості) та додатковими антишоковими вставками, товщина її під п’ятою ~6мм, у передній частині 2мм. Як можна бачити, валянок устілка не вклеєна, а з’їхати в мисок при збільшенні розміру роликів їй не повинна дозволити анатомічна форма устілки в зоні п’яти:
В основі ходової частини надійна знімна екструдована алюмінієва рама, без перемичок, з фрезерованими виступами-упорами для підшипників, і сталевими односкладовими 8-міліметровими осями:
Рама рокерингова (1-міліметровий “банан”), а штатний набір коліс 2-х різних діаметрів дозволяє в залежності від їх установки отримати або сетап “флет” (усі колеса стоять на асфальті), або класичний 2-міліметровий “банан” – як на хокейних лезах, для слалому та підвищеної маневреності. Але це не все. Виявилося, що незважаючи на те, що передня і задня кріпильні майданчики на черевику та на рамі знаходяться на одному рівні (на одній прямій), рама (а разом з нею і черевик) трохи нахилені вперед, оскільки осі коліс знаходяться на різній висоті, якщо коротко, то задня на 3мм нижче ніж передня:
Тепер колеса. Вони “без маточини” – вона повністю залита в поліуретан. Вказана жорсткість 85А, сам поліуретан “тонований” – зовні темний, але прозорий на просвіт, і крізь нього можна побачити маточину. Її максимальний діаметр усередині колеса 38мм, що дає дуже багато “м’яса” (для дитячих коліс), і обіцяє хороші ходові властивості. Порівняльний тест на пружність показав хороший результат, а значить “м’ясо” якісне, швидке, а його велика товщина частково компенсує високу жорсткість (хоча дітям це й байдуже). Колеса комплектуються підшипниками ABEC7, що не обслуговуються, і точеними алюмінієвими втулками:
Звичайно на дитячих роликах є гальмо, він знімний, можливе встановлення його на іншу ногу, а колодку гальма (гумку) у міру зносу можна опускати нижче, для цього треба майже повністю викрутити гвинт кріплення колодки, і пересунути її в потрібне положення:
Розмір вказаний на коробці та ярлику роликів відповідає виміряному по устілці:
Вага одного ролика в зборі 1175 грам, гальмо додає ще рівно 100 грамів:
За попередніми фото напевно вже було помічено, що не тільки колеса, а й весь пластиковий шелл і каф роликів насправді “тоновані” – пропускають світло на просвіт, і ось як це виглядає, якщо підсвітити ліхтариком.